Een eerder bod waarbij ze 10 procent van de aandelen zouden krijgen, werd
afgeslagen. Het recht om in een latere fase nog eens 15 procent bij te
kopen, trok veel schuldeisers alsnog over de streep.

Het akkoord maakt een aanvraag voor surseance van betaling (Chapter 11) veel
makkelijker. De obligatiehouders hebben namelijk moeten beloven dat ze
akkoord gaan met de overdracht van GM’s belangrijkste activa naar een nieuw
op te richten onderneming. Dit voorkomt bij een faillissement veel
juridische claims.

Maandag
De aankondiging van het bankroet wordt maandag verwacht. Op die dag loopt een
deadline bij de staat af, die verbonden is aan extra staatssteun. De
regering-Obama heeft al bijna 20 miljard dollar in GM gestoken. De staat
krijgt in het "nieuwe GM" een belang van 72,5 procent. De resterende 17,5
procent komt in handen van een fonds voor werknemers.

GM is het op twee na grootste faillissement ooit na Lehman Brothers en
WorldCom. Eerder dit jaar legde het iets kleinere Chrysler ook al het loodje.

Het nieuwe GM zal zich richten op zijn sterkste merken Cadillac, Chevrolet en
GMC. De modellen Pontiac, Hummer en Saturn staan te koop. Hetzelfde geldt
voor Opel, Vauxhall en Saab in Europa.

Voor de Europese regeringen die Opel en Vauxhall willen redden, is haast
geboden. Vooral Duitsland is er veel aan gelegen Opel te redden voordat GM
failliet gaat. Een eerste topoverleg in de nacht van woensdag op donderdag
mislukte vanwege een meningsverschil tussen de Duitse en Amerikaanse
regering.

Morgen
Morgen is er opnieuw topoverleg in Berlijn en Brussel. Duitsland is bereid
Opel een overbruggingskrediet te geven van euro 1,5 miljard. Maar dan moeten
de Amerikanen Opel wel volledig loslaten. In een volgende fase wordt Opel
dan verkocht aan Fiat of het Canadese Magna.

In Brussel spreken de EU-ministers van economische zaken over de kwestie-Opel.
Bij het beraad zijn ook eurocommissaris van mededinging Neelie Kroes en
eurocommissaris van industriebeleid Günter Verheugen aanwezig.

Toeleveranciers
De discussie over Opel is voor Nederland van groot belang vanwege de
toeleveringsindustrie in ons land, zei minister Maria van der Hoeven van
Economische Zaken gisteren in Brussel.

België, waar Opel één productievestiging heeft, zei eerder deze week te vrezen
dat de Duitse regering de onderhandelingen over het voortbestaan van Opel te
veel monopoliseert. Dat kan ertoe leiden dat bij harde sanering van het
bedrijf vooral buiten Duitsland klappen vallen, zo vrezen de Belgen.

Minister Van der Hoeven vindt dat de Belgische regering een punt heeft. "Dit
is niet alleen iets voor Duitsland, dit is iets wat heel Europa aangaat. Je
kunt niet de deuren dichthouden en een hek om Opel zetten." Van der Hoeven:
"We moeten ons niet door de VS uit elkaar laten spelen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl